top of page
Image by abillion

5 Ting Enhver Bedrift Må Vite Om Apper i 2024

Alle har hørt om app-revolusjonen, men slett ikke alle vet hva som skal til for å få en god app som de ansatte faktisk bruker med glede. Har får du en fempunktsinnføring i hva som skal til for å lykkes med en app for din bedrift.

Hva kjennetegner en god app?

En god app skal være veldig enkel i bruk for den ansatte, og gi merverdi i form av økt effektivitet, kvalitet og inntjening for arbeidsgiver.

En god app er en app som brukes med glede. Det skal føles bra å bruke en app. Det hjelper ikke hvor mange fantastiske funksjoner den har dersom den ikke har brukervennlighet i verdensklasse.

 

Image by NordWood Themes
Image by Jakob Owens

I konkurranse med verdens beste

Vi må huske på at med det samme man trer inn i app-verdenen, så konkurrerer man plutselig med verdens beste apper. Apper som Facebook, Instagram, Twitter og TikTok for å nevne noen. 

Dette er apper som dine ansatte bruker daglig og det vil si at det er denne standarden som forventes av bedriftens apper også. 

Så hvordan kan du være sikker på at dine nåværende og fremtidige apper holder mål?

Her kommer våre 5 beste tips til hva en bedriftsapp må gjøre riktig.

1: Brukeropplevelse

Brukeropplevelsen i appen din er det som vil være avgjørende for om de ansatte vil ta appen i bruk med et smil om munnen eller om det blir en belastning å bruke appen.

Brukeropplevelse er like viktig som funksjonaliteten i appen.

Og siden man konkurrer med verdens beste apper som Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat for å nevne noen, så må brukeropplevelsen i din app også være i verdensklasse.

Dette er det veldig mange som overser og som rett og slett ikke skjønner.

Men brukerne er veldig godt vant når det kommer til kvalitet på appene de bruker til daglig og da forventer de ikke mindre fra appene de bruker i jobbsammenheng heller.

Image by N.Tho.Duc

2: Onboarding

Onboarding er det som møter brukerne første gangen de starter en app og er noe de aller fleste gjør feil. 

Det vanlige er å vise 3-5 skjermbilder av funksjonalitet i appen før man i det hele tatt kommer i gang med å bruke den. Det viser seg at så lite som 0.2% av brukere faktisk gjennomfører en slik onboarding og blir kastet ut i en app hvor de er lite kjent.

Det er her en god generell brukeropplevelse kan redde dagen, men det beste er en skreddersydd førstegangsopplevelse som gir kontekstuell hjelp til brukerne når de trenger det.

Image by Rahul Chakraborty

3: Robust funksjonalitet

Funksjonalitet går ut på mer enn hva en app kan gjøre. En funksjonell app handler også om hvor robust den er.

 

Hvordan tar den høyde for brukerfeil, hvordan takler den bruk med hansker på hendene, hvordan oppfører den seg under forhold med dårlig mobil- og nettdekning?

 

En god app bør kunne fungere godt under alle forhold og aldri ende i et scenarie der den slutter å fungere. 

Det bør være alternative operativmodus og smart synkronisering som automatisk oppdager når konnektivitet mistes og gjenvinnes.

 

Image by Alvaro Reyes

4: Design

Samme vilkår gjelder for design som for brukeropplevelsen. Man konkurrerer også her med verdenseliten av apper.

92% av spurte brukere foretrekker å benytte seg av en app som ser fin ut og sier at det til og med kan oppveie for evt. feil som oppleves i appen. 

Men det er ikke nok at appen kun ser fin ut - det må være en hensikt bak designet og det skal spille på lag med og forbedre ytterligere brukeropplevelsen i appen.

Image by abillion

5: Plattformvalg

Hvilken plattform du bygger appene dine på har innvirkning på alle suksesskriteriene vi har vært igjennom til nå.

Feil plattformvalg får katastrofale følger for en hvilken som helst app og det er i bunn og grunn kun 1 plattform som er et sikkert valg.

Og det der det vi kaller "full native".

Full native apper benytter seg av Apples og Google egne utviklerbibliotek. Dette betyr at man lager apper som er "future proof". 

Samtidig er det på disse plattformene man lage den beste brukeropplevelsen og den mest robuste funksjonaliteten. 

Men hva med hybridapper og mobile websider innpakket i app-skal som kun har 1 kodebase og som kjører på både iOS-enheter og Android-enheter?

Skal man ha apper som er fantastiske å bruker og som innfrir forventningene til dagens brukere innen brukeropplevelse og funksjonalitet er dette noe vi ikke anbefaler.

Skal man lage 1 stk. hybridapp som begynner å nærme seg en native apps nivå blir det mer kostbart ennå  skreddersy 1 native app iOS og 1 native app til Android.

Og da vil man kun oppnå å lage noe som er nesten like bra...

I 98/100 tilfeller ser vi at det riktige for våre kunder er full native apper, og sannsynligheter er stor for at dette gjelder for din bedrift også.

Image by Roberto Nickson

App-landskapet er komplekst

App-landskapet er komplekst, men jeg håper at disse innspillene har gitt deg litt innsikt i hva som er avgjørende for at en app skal lykkes.

Vi i Adept Mobile kan hjelpe deg og din bedrift med alle typer app.

Alt fra nyutvikling til videreutvikling og konvertering/optimalisering av eksisterende apper.

Facilities

Ta kontakt i dag

I app-verdenen er det 1 differensierende faktor blant aktørene: Erfaring. Og det har vi mest av.

Vi tar mer enn gjerne en uforpliktende prat med deg om ditt neste app-prosjekt og hjelper deg å sette opp en plan for ditt prosjekt. 

Send Christian en e-post og han tar raskt kontakt med deg.

Christian H. Sivertsen
bottom of page