Compass & Map

Hvordan utvikle en app?

Enkle og konkrete tips til hvordan lage en app enten du er gründer eller jobber for en bedrift.
 

Å lage en app kan være litt av en utfordring og det er mye som kan gå galt. 

Og når det gjelder feil, pleier de i beste fall å være dyre, og i verste fall sørge for at prosjektet havarerer totalt! 

Det er én ting som gjelder mer enn noe annet i dette gamet og det er: Erfaring.
 

Og derfor vil vi, med vår lange hands-on erfaring fra bransjen gjerne gi deg noen verdifull tips og vink som vil gi deg og ditt prosjekt et veldig mye bedre utgangspunkt for å lage en brukervennlig, pen og velfungerende app som har gode forutsetninger for å lykkes!

HVEM ER VI OG HVORFOR SKAL
 DU HØRE PÅ OSS?
 

Adept Mobile AS er et av landets lengstlevende og mest erfarne apputviklingsbyrå.
Vi har jobbet med alt i fra store konsern som Lerøy, DNB og Kongsberg til små gründere som FiskHer, YouShare og Venator.
 

I løpet av de, i skrivende stund, 11 årene vi har drevet med dette, har vi fått spørsmålet “hvordan lager man en app?” flere hundre ganger.

I tillegg får vi en haug med mailer hver måned fra personer som “vil lage en app”, og lurer på “hva det koster” å lage en app.


 

Så hva koster det egentlig å lage en app?



Hva koster det å bygge et hus? Vel, det varierer veldig ut i fra hvor stort huset skal være, materialvalg, praktiske løsninger, standard etc


Det er umulig å gi et svar på hva et hus koster før man vet hvilket hus man vil bygge og har klart hva det skal inneholde.

Det samme gjelder når man skal utvikle en app.
Det er veldig mange variabler som avgjør sluttsummen, og jo bedre man kan beskrive sin app og liste opp funksjoner man ønsker at denne skal inneholde, jo mer nøyaktig vil vi treffe med våre tids- og kostnadsestimater.

 

Litt om vårt fokus: Brukeropplevelse.


Det er én differensierende faktor som gjelder nå til dags i den mobile verden, og det er brukeropplevelse (såkalt UX for “user experience”). 


Uansett om man lager en liten app for foreningen sin eller en app for Norges største finansinstitusjon, så konkurrerer absolutt alle apper med brukeropplevelsen til Facebooks, Instagrams, Twitters og Pinterests apper, for å nevne noen få.

Brukerne er blitt kresne og vant til brukeropplevelser i verdensklasse.

 

Vi har hele tiden vært forkjempere for å legge mye tid i denne delen av utviklingsprosessen og kan, på erfaringsmessig grunnlag, bekrefte at “UX is king” – spesielt når det gjelder mobil.

Adept Mobile jobber forresten alltid på fastpris sånn at både vi og kundene våre vet hva en jobb vil koste.
På den måten vil du, som evt. kunde av oss, oppleve total kostandskontroll og slippe å leve i frykt for potensiell etterfakturering.

Grunnen til at vi gjør dette er for det første at vi har erfaringsgrunnlaget til å kunne estimere jobber såpass nøyaktig at vi hverken overpriser, eller underpriser prosjektet – men også for å være en god og ryddig samarbeidspartner på alle fronter.

 

Dersom du er helt i startfasen eller usikker på om du skal legge penger i å utvikle en app, anbefaler vi at v hjelper dere med å utvikle en designprototype først. Denne kan brukes i møte med investorer, Innovasjon Norge og andre institusjoner man søker finansiering fra og ikke minst kan man få tidlig feedback fra markedet man sikter seg inn på.

 

Opp igjennom årene har vi fått mange tilbakemeldinger om at disse designprototypene har vært avgjørende i kapitalinnhenting hos flere av våre kunder. I tillegg til dette, er 80% av jobben som gjøres med en designprototype direkte fratrekkbar fra totalsummen til prosjektet ditt dersom vi også står ansvarlige for utviklingen

Ok, da går vi i gang med det du kom hit for:

7 Kritiske Steg i Utviklingen av en App

1: Spesifikasjonen - jo mer du forklarer, jo mer får du tilbake

Det første du må gjøre er å sette deg ned og spesifisere hvilken oppgave appen din skal løse og på hvilken måte den skal gjøre det.

 

Lag en liste over funksjonalitet appen skal inneholde - kjernefunksjonaliteten er viktigst å forklare godt, men også støttefunksjonene.

 

For selv om erfaringen vår gjør at vi mest sannsynlig forstår hva f.eks. “Invitere venner”-funksjonen din skal gjøre, så skriv gjerne noen ord om hvordan denne funksjonen skal være:
 

“Invitere venner: Bruker skal ha mulighet til å invitere venner via Facebook og kontaktlisten på telefonen. Sender SMS gjennom vår SMS-leverandør”
 

En slik spesifisering av funksjonalitet som ikke er helt selvforklarende gjør at vi priser eksakt det du er ute etter og vi slipper å gå flere runder på det før det er 100% avklart.
 

1.1: Markedsundersøkelse

Jo bedre du kjenner brukermassen du prøver å nå, jo bedre utgangspunkt har appen din for å treffe godt ved lansering.

Kjør en uhøytidelig brukerundersøkelse blant venner og kjente. Bruk gratistjenester som f.eks. Questback eller lignende. Informasjon er makt.
 

Du kan også ta dette et steg lenger ved å foreta markedsundersøkelser for å kunne identifisere konkurrenter, trender og markedsbehov.

Undersøk om det finnes andre tilsvarende apper.

Dersom det finnes, se etter brukeranmeldelser, vurderinger, tilbakemeldinger og finn ut hva de mangler.

 

Dette kan være mye jobb om du ikke kan så veldig mye om mobil og app-verdenen, og er ofte noe som settes bort til apputviklingsbyråene som har denne kompetansen, deriblant oss.

1.2: Forretningsmodell

Det er alltid greit å ha en formening om hvordan appen din skal tjene penger (om dette er et mål i seg selv for akkurat din app, vel og merke), så ha noen tanker om hvordan det kan genereres inntekter i appen din.
 

Dette vil igjen ha noe å si på utviklingskostnad og utviklingstid.


Når det gjelder evt. inntjening, bør man tenke på om man skal:

  • Gi bort appen sin helt gratis for så å skape verdi gjennom stor brukermasse og evt. selge reklameplass i appen.

  • Ha en freemium-modell hvor appen er gratis å laste ned, men at man tar betalt for premium funksjonalitet og/eller innhold via in app-kjøp.

  • At man skal ta betalt pr. nedlasting, men at alt innhold og funksjoner er gratis

  • Abonnement hvor man abonnerer på tjenester eller innhold i appen på

    månedlig, eller årlig basis.

  • Annonser

  • En kombinasjon av alle ovennevnte modeller.

     

1.3: Identifisering av brukere


Når du har relevant info om brukerne dine, kan du grave enda dypere i de forskjellige demografiske områdene, og finne ut hva de liker, ikke liker, bruker penger på, konsumerer av nettinnhold, får nyheter fra, spiser til middag - i det hele tatt informasjon som gjør deg i stand til å bli best mulig kjent med målpublikummet ditt.

 

2: ESTIMATET

Når vi har en god spesifikasjon, kan vi gi et godt estimat.
Dette er som regel så nøyaktig at det kan brukes i den endelige kontrakten vi setter opp med våre kunder.


Vi gir deg alltid en “smørbrødliste” hvor hver funksjon er lagt frem med utviklingstid og kostnad sånn at du enkelt kan se kost/nytte-verdien av hvert enkelt punkt.
 

Dette gir deg fullstendig kostandsoversikt tidlig i prosessen.

Uavhengig av om du bruker oss eller en annen apputvikler, bør du få et estimat

inndelt i funksjonalitetsbolker, eller enda bedre, tid og pris for hver eneste funksjon i

hele appen.

En god apputvikler bør også kunne fylle inn “hull” i spesifikasjonen din sånn at

ingen skjulte kostnader plutselig kommer på banen i innspurten av utviklingsløpet.


 

3: WIREFRAMES

Når vi snakker om wireframes, så er dette appen i sin simpleste, reneste form.

Det er skisser blottet for design, kun ment for å spikre navigasjon og plassering av

elementer i appen din.

Vi bruker lite ikoner og grafikk i denne fasen.

Kun veldig enkle illustrasjoner av UI-elementer som gjør at vi har fokus på det som er

viktig i denne fasen: Struktur og navigasjon, også kjent som User Journey.
 

Når vi lager wireframes, gjør vi alltid disse klikkbare og interagerbare.

Dette gir deg en en sniktitt inn i hva du kan forvente deg at appen føles å navigere seg igjennom.
 

Denne prosessen luker ut tidlige navigasjons- og struktureringsfeil som kanskje ikke er synlige “på

papiret”, men som man rett og slett føler er feil når man er hands on og får testet på enheten.


 

4: UI, UX OG DESIGN

Nå er vi kommet så langt i prosessen at vi setter opp et profesjonelt design basert på wireframes’ene vi satt opp tidligere.

Også dette gjør vi interaktivt sånn at du kan trykke deg gjennom de forskjellige skjermene og kan teste noe simulert funksjonalitet.

 

Dette gjør deg i stand til å ta og føle mer på appen før vi starter programmeringen.

Android og iOS:


Vi tilrettelegger og optimaliserer alltid designet for både iOS og Android.

 

Her er det relativt store forskjeller som bør taes høyde for pr. plattform.

.

Det er i denne fasen de siste, store strukturelle endringene kan gjøres uten at det

koster oss for mye tid og at du virkelig begynner å se appen din ta sin endelige

form!

5: UTVIKLING OG TESTING

I løpet av utviklingsprosessen vil du jevnlig få tilgang til testversjoner av appen din og du vil gradvis se at den nærmer seg mål i form av funksjonalitet, deesign og brukeropplevelse.


I denne delen av prosessen er vi avhengige av tilbakemeldinger fra de som skal teste appen.

Det være seg i form av feilrapportering eller forslag til forbedringer.


Etterhvert som prosessen skrider fremover kan det lønne seg å åpne for flere og

flere testbrukere som kan komme med tilbakemeldinger på feil, design, funksjonalitet og brukeropplevelse.

6: LANSERING

Appen er nå ferdig utviklet og tilstrekkelig testet av betatesterne og vi er klare for å

lansere.

Da har vi to valg.

Det ene er å kjøre en full lansering der appen slippes til

alle med det samme, eller så kan man velge å gjøre en distribuert lansering der

flere og flere får appen for hver dag, men at man kan trykke på bremsen om man

oppdager at en kritisk feil er blitt oversett eller oppstått pga. eksterne faktorer og på

den måten begrense antall brukere som blir berørt av denne feilen.
 

Fakta:
Appen din kommer til å krasje hos én eller flere brukere.
Noen kommer til å gi den en 1-stjerners tilbakemelding uten grunn og noen kommer til å sende en sint

e-post fordi du ikke har implementert funksjon X, Y eller Z.

Ta det helt med ro – dette er vanlig og lett å håndtere på en god måte 🙂

 

 

7: RINSE AND REPEAT

Vis at appen din lever.

Hør på brukerne dine, samle erfaringer og statistikk og

implementer små og store forbedringer i form av oppdateringer av appen din jevnlig.

 

Nye funksjoner, og forbedringer er alle tegn på at du som eier av appen

hører og setter pris på brukerne dine.



Vi har en tjeneste vi kaller App Care der vi sørger for at din app alltid har 4 stjerner eller bedre rating ved å hjelpe deg å ta de riktige valgene mtp. oppfølging av misfornøyde brukere og snu en dårlig rating til en god en. Vi sørger også for at appen alltid fungerer optimalt.

Dette er noe vi kan tilby til de som har fått appen sin utviklet andre steder også.


 

BONUS: MARKEDSFØRING OG APP STORE OPTIMIZATION

Dersom UX er kongen, er markedsføring dronningen.



Kampen om brukerne i app-verdenen er tøff, og når du har fått din fantastiske app ferdig utviklet, er det tid for å markedsføre den.
 

Du kan velge å annonsere på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, i Google Adwords eller i de respektive App Stores’ene til Apple og Google.

 

I tillegg bør du være aktiv i sosiale medier og bygge opp et publikum for appen din her.

 

Vær proaktiv og svar på kommentarer, negative som positive, både på sosiale medier og ikke minst i App Stores’ene.

 

Du kan fort snu en 1-stjernes rating til 4 eller 5- stjerner på denne måten dersom det gjøres rett.
 

Video kan gjøre underverker sammen med en app install ad på Facebook eller Instagram, men da må man vite hva man gjør.

 

Det beste er å få noen med erfaring til å gjøre dette for deg.
 

For å avslutte på en nesten skamløs måte, så kan vi nevne at Adept Digital, vårt søsterselskap, fokuserer kun på digital markedsføring og kan hjelpe deg i alle aspekter av markedsføringen av appen din. Du kan lese om Adept Digital her


Vår lange fartstid i bransjen gjør at vi har vært borti de fleste problemstillinger og utfordringer.
Og er det 1 faktor som avgjør om en app blir vellykket eller ikke, så er det erfaring.

Om du vil at vi skal hjelpe dere med noe av det som er nevnt her er det bare å ta kontakt med oss
på mail@adept.as